حاشیه‌ از نمایشگاه الکامپ هجدهم

شادی فاضلی |


elecomp

ه گزارش سه نسل، هجدهمین دوره نمایشگاه الکامپ همزمان با پایان هفته کاری گذشته به کار خود پایان داد.

الکامپ نیز مانند هر نمایشگاه و رویداد دیگری، حاشیه‌های بعضاً جالب‌تر از متن برای خود داشته و دارد که ذات تنوع پذیر حوزه IT، روش‌های ایجاد جذابیت‌ را در آن آسان‌تر کرده است.

امسال برخلاف الکامپ سال گذشته، ورودی هزار تومان نمایشگاه تا آخرین روز نمایشگاه پابرجا ماند و مانند همیشه دانشجویان معاف از ورودی بودند.

بر خلاف روزهای نخست الکامپ، در دو روز آخر جمعیت بسیاری به نمایشگاه سرازیر شد؛ شلوغی جمعیت خصوصاً در روز آخر آنقدر محسوس بود که قدم زدن در سالن‌ها به راحتی امکان پذیر نباشد و برای خروج از سالن‌ها باید به چند نفر گیر می‌کردی.

اتوبوس‌های آماده مقابل نمایشگاه که معمولاً در نمایشگاه‌های شلوغ، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها مجریان را مجبور به پیش بینی وسیله حمل و نقل و اتوبوس می‌کند، می تواند موید دیگری بر شلوغی روز آخر نمایشگاه باشد.

آنچه در نمایشگاه امسال و در حضور پر رنگ شرکت‌های اینترنتی در نمایشگاه، به وفور به چشم می‌آمد، ارائه اینترنت رایگان و همه‌گیر شدن تبلیغ  “بدون محدودیت سرعت” بود؛ اغلب شرکت‌های اینترنتی برای تبلیغ سرویس‌ خود اقدام به ارائه ADSL رایگان با سرعت بالا و حجم ترافیک کم، کرده بودند.

در رقابت بزرگ بین شرکت‌های اینترنتی، شرکت خدمات اول TCT که اینترنت شرکت مخابرات استان تهران را با برند “اول نت” می‌فروشد، در صورت درخواست متقاضی اینترنت با سرعت ۱ مگ ارائه‌ می‌کرد که به گفته متصدی غرفه در حالت معمولی برای دریافت اینترنت ۱ مگ، نیاز به ارائه مدرک است؛ اما در نمایشگاه به مدرکی نیاز نیست.

در این بین نکته جالبی نیز وجود داشت؛ برای ثبت‌نام سرویس به تمام متقاضیان سه برگه منگنه شده داده می‌شد؛ برگه نخست “فرم درخواست اول نت” (برای ارائه به شرکت خدمات اول TCT)، برگه دوم “درخواست سرویس ADSL” (برای ارائه به شرکت مخابرات استان تهران) و برگه سوم “فرم تهعد نامه پهنای باند ADSL” بود که در فرم آخر متقاضی متهد می‌شد “از پهنای باند بالاتر از ۱۲۸ جهت امور پژوهشی و تحقیقاتی استفاده می‌کند و در غیر این صورت کلیه عواقب ناشی از آن بر عهده شخص می‌باشد.”

رقابت شرکت‌های اینترنتی کاملا صادقانه هم نبود و در این بین کمی چاشنی بزرگ‌نمایی و گاها اطلاعات نادرست می‌توانست تاثیر سریعتری در جذب مشتری داشته باشد و بعد از نمایشگاه هم که دیگر امکان پیگیری وجود نخواهد داشت.

برای مثال یک شرکت‌ اینترنتی ادعا می‌کرد: ۲ ماه سرویس ADSL را با سرعت ۱ مگابیت بر ثانیه و ۲ گیگ ترافیک، فقط در ازای پرداخت ۵ هزار تومان هر رانژه به مشتری ارائه می‌کند.

فروشنده این غرفه ادعا می‌کرد: در خارج از نمایشگاه حق رانژه هر خط ۲۰ هزار تومان الی ۲۵ هزار تومان و هم‌اکنون با تخفیف نمایشگاهی ۵ هزار تومان است؛ این در حالی است طبق مصوبه شورای رقابت، حق رانژه ۳ هزار تومان و هزینه تخلیه ۲ هزار تومان است.

از اینترنت که بگذریم، گردشی دقیق‌تر در سالن‌های الکامپ نشان می‌داد، علاوه بر شرکت‌های حوزه IT که بازیگران اصلی نمایشگاه الکامپ هستند، این نمایشگاه به روی بیمه‌ها، بانک‌ها و حتی فروشندگان بدلیجات نیز باز است.

بانک انصار یکی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه الکامپ هجدهم بود که علاوه بر معرفی خدمات اینترنت بانک خود، تلاش کرده بود به این حضور وجهه اینترنتی هم بدهد؛ این بانک با همکاری شرکت ارائه دهنده اینترنت “فن‌آوا” به هر مراجعه کننده سه ماه ADSL رایگان با سرعت ۴ مگابیت بر ثانیه و حجم ترافیک ۳ گیگ هدیه می‌داد که به صورت رایگان توسط فن‌آوا نصب می‌شود.

غرفه‌ای نیز به فروش سنگ‌های ماه تولد و بدلیجات سنگی اختصاص داشت که تنوعی بود بین‌ آن همه یکنواختی کامپیوتر و اینترنت.

از دیگر غیرمرتبطان نمایشگاه امسال، شعبه تهران‌نو بیمه ایران بود؛ این شعبه در الکامپ هجدهم، دفترچه رایگان خدمات درمانی ارائه می‌کرد و با توضیح جدول دریافت حقوق مستمری‌ بیمه ایران، برای بیمه عمر این شرکت بازاریابی می‌کرد که اتفاقا مورد توجه هم بود.

همچنین در این نمایشگاه، عملا قیمت همه نوع سیم‌کارت اپراتور سوم نصف شد؛ علاوه بر سیم‌کارت‌هایی که در تعداد زیاد و به صورت رایگان در نمایشگاه توزیع شد، این اپراتور به مراجعه کنندگان کارت‌هایی برای تخفیف ۵۰ درصدی قیمت خرید همه نوع سیم‌کارت رایتل بعد از نمایشگاه می‌داد.

همچنین این نمایشگاه نمود خوبی بود از رشد تجارت پیامک‌های انبوه؛ حضور بسیار پر تعداد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه در نمایشگاه امسال که اغلب خدمات مشابهی ارائه می‌کردند، از توسعه سریع و رو به جلو این تجارت حکایت دارد.