بازار تبلیغات پیامکی سکه شد

شادی فاضلی |


sms

رکود بازار و افزایش قیمت‌ها از جمله افزایش قیمت کاغد موجب رونق تبلیغات ارزان قیمت شده است. به همین علت در روزهای گذشته کاربران با پیامک‌های تبلیغاتی زیادی مواجه شده‌اند.
به گزارش خبرنگار موبنا امروزه به دلیل افزایش قیمت کاغد و انواع تبلیغات به شیوه های گوناگون،پیامک های تبلیغاتی مورد توجه بسیاری از مشاغل و صاحبان و کسب و کار قرار گرفته است و آن را به نوعی با صرفه ترین نوع تبلیغات ارزیابی می کنند.
این روزها کاربران تلفن همراه همچون ایام گذشته با حجم قابل توجهی از انواع پیامک مواجه شده‌اند. خرید و فروش لوازم دست دوم، دسترسی به اطلاعات مشاغل، دریافت تخفیف‌ها، دریافت اشعار نو، فال حافظ، اخبار فوتبال و غیره از جمله انبوه پیامک‌هایی است که کاربران را مستاصل کرده است.
نکته قابل توجه آن‌که شنیده شده این روزها ده‌ها شرکت تبلیغاتی و تجاری توانسته‌‌‌اند از طریق رایزنی با مخابرات و پرداخت مبلغی هزینه به شماره همراه تعداد زیادی از مشترکان دست پیدا کرده و پیامک های تجاری گوناگونی را برای افراد ارسال کنند.
این تعداد از پیامک‌ها به اضافه تعداد ارسال پیامک‌های تبلیغاتی که از سوی بانک‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی، فروشگاه‌ها و .. در ساعات مختلف شبانه روز تا اندازه ای است که اعتراض بسیاری از مشترکان را برانگیخت.
طبق آمارهای موجود ارسال روزانه ۲۰ میلیون پیامک برای ۵۰ میلیون مشترک تلفن همراه بطور میانگین چیزی در حدود نصف پیامک برای هر مشترک محسوب می‌شود بطوری که مشترکان پرمصرف که عمدتاً شهروندان فعال جامعه محسوب می شوند روزانه حدود ۳ تا ۴ پیامک تبلیغاتی دریافت می کنند و مشترکان کم مصرف هیچ پیامکی دریافت نمی کنند.
چندی پیش سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پاسخ به استعلام شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که از ۳۳ میلیون مشترک همراه اول، فقط ۱۱ درصد (۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) عدم تمایل خود به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه را اعلام کردند.
این در حالیست که سامانه دریافت شکایت پیامک‌های انبوه که چندی پیش از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شده بود، هم اکنون با ثبت ۱۶۰۰ شکایت، در حال بررسی و پیگیری این شکایات است.
براین اساس، مشترکان تلفن همراه می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴، شکایات خود از پیامک‌های دریافتی تبلیغاتی را به ثبت رسانند. برای این منظور، مشترکان می‌توانند شکایات خود را از پیامک‌های انبوه تبلیغاتی را به این سامانه پیامک کرده و در آن شماره پیامک ارسالی و متن آن را ذکر کنند تا مورد رسیدگی واقع شود.

×× پیامک‌های تبلیغاتی، ۸۰ درصد بازده‌ای دارند!
به گفته مدیر یکی از شرکت های ارایه دهنده خدمات پیام کوتاه این روزها تبلیغات پیامکی به عنوان یک روش ارزان بازاریابی ۸۰ درصد بیشتر از سایر روش های تبلیغاتی بازدهی دارد.

سید مجید عبدالصالحی در گفت وگو با خبرنگار موبنا با اشاره به اینکه شرکت های فعال در این حوزه باید مطابق با آیین نامه های سازمان تنظیم مقررات خدمات خود را ارایه دهد، اظهار داشت: ارسال پیامک های انبوه تبلیغاتی نیز مستثنی از این امر نیست و این شرکتها موظف هستند که در زمان تعیین شده خود این پیامک ها را ارسال کند.
وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس طبق آیین نامه های موجود ارسال پیامک های تبلیغاتی باید از ۸ صبح تا ۸ شب انجام شود.
وی با تاکید بر این مطلب که در شرایط حاضر هیچ شماره ای از مشترکان در اختیار ما نیست، ادامه داد: شرکت همراه اول تنها یک بانک اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده است که بر اساس آن پیامک های خود را ارسال می کنیم.
وی گفت: فعالیت این شرکت تنها محدود به همراه اول نیست و با اپراتور دوم نیز همکاری دارد و پیامک های انبوه تبلیغاتی خود برای مشترکان هر دو اپراتور ارسال می کند.
عبدالصالحی معتقد است که پیامک های انبوه صرفا برای کارهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار نمی گیرند و در برخی شرایط ثابت شده که این ابزار بهترین روش برای اطلاع رسانی آن هم در کوتاه ترین زمان است.
نکته قابل توجه آنکه قیمت پاسخ به برخی از این پیامک‌ها هزینه‌ای معادل ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و گاه ۵۰۰ تومان را برای مشترک در پی دارد. به این ترتیب اگر یک سفارش دهنده تبلیغاتی به هزار نفر پیامک هشت تومانی ارسال کند و از این هزار نفر حتی ۲۰ نفر پاسخ دهند نیز علاوه بر هزینه ارسال پیامک سود هم می‌کند!