ایمیل دوباره قطع شد‌ و کاسه صبر کاربران لبریز!

مدیریت سایت |


n00021234-b

ایتنا- یک روز پس از راه‌اندازی فاز نخست شبکه علمی کشور، شاهد همان رویه و قطعی ای‌میل و جی‌میل هستیم.

قطعی دسترسی به سرویس‌های ایمیل از سوی کاربران ایرانی طی ۱۰ روز اخیر به مرحله دوم وارد شده و همچنان کسانی که باید دلایل این قطعی‌ها را ذکر کنند، سکوت‌ اختیار کرده‌اند.

به گزارش ایتنا به نقل از ایسنا، قطعی‌های مکرر سرویس‌دهنده‌های ای‌میل که مدتی است به شکل روال درآمده و تقریبا کاربران دارند به تناوب آن عادت می‌کنند، به مرحله‌ای رسیده که فعالیت کاربران اینترنت در داخل کشور، مخصوصا کاربرانی را که بخش عظیمی از فعالیت‌هایشان توسط ایمیل انجام می‌شود، هر چند وقت یک‌بار مختل می‌کند.

حدود ۱۰ روز گذشته دسترسی به ایمیل‌ها قطع شد و به مدت چند روز تداوم یافت؛ حال چند روزی بیشتر نمی‌گذرد که مجددا و یک روز پس از راه‌اندازی فاز نخست شبکه علمی کشور، شاهد همان رویه و قطعی ایمیل و جی‌میل هستیم.

این رویداد قطعی دوم که دقیقا در شب گذشته همزمان با افتتاح فاز تهران شبکه علمی کشور اتفاق افتاد، این بحث را در بین محافل و فعالان مرتبط با ICT مطرح کرده که شاید هدف بسترسازی و ترویج استفاده از ایمیل داخلی که در درگاه کشور قابل دسترسی است این وضعیت را برای کاربرانی که تا حال حاضر از سرویس‌های مشهور ایمیل هم‌چون جی‌میل و یاهو استفاده می‌کرده‌اند، به دنبال داشته است.
البته ازسوی دیگر بارها در زمینه امن نبودن اطلاعات و حریم‌های شخصی در استفاده از سرویس‌دهندگان خارجی هم مطرح شده اما به هر دلیل کاربران ایرانی هنوز به استفاده نکردن از این خدمات سوق نیافته‌اند.

علاوه بر این مباحث، در زمینه بحث حقوق شهروندی نیز علی مطهری – نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی – دو هفته پیش عنوان کرده بود که باید دلیل قطع پست الکترونیک شهروندان ایرانی طی چند روز اخیر، از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شود که آیا مشکلات فنی دلیل قطع ای‌میل‌هاست یا سرورهای کشورهای خدمات‌دهنده دچار قطعی شده‌اند.

پیگیری از شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، شرکت مخابرات ایران و سازمان فناوری اطلاعات به این پاسخ انجامید که این قطعی‌ها، به هیچ یک از این ارگان‌ها مربوط نمی‌شود تا همچنان معمای اختلالات اینترنت و قطعی‌های هر از چندگاهی ایمیل‌ها در کشور نامشخص بماند.